lördag 31 maj 2014

Mini, mini - Det gör ingenting om de är små bara de kommer i flock

Jag gjorde för en tid sedan mini Sarah Bernhardter fyllda med två olika sorters tryffel. Nu var jag sugen på att baka dem igen. Eftersom det är lite pyssel tänkte jag att det är lika bra att öka på receptet och göra många på en gång. Man orkar ju inte göra dem så ofta och de håller sig bra i frysen så det är en bra kaka att göra stora satser av.
Jag ville göra massor av mjölkchoklad och havssaltsvarianten jag gjorde förra gången eftersom de var helt galet goda. Men jag var också sugen på att prova några nya fyllningar.
För att bottnarna skulle räcka till alla sorterna gjorde ökade jag på ingredienserna med 50% så att jag använde 3 äggvitor istället för 2. Trots att jag tyckte jag spritsade lika stora rundlar som sist måste jag ha gjort nåt annorlunda för istället för de ca 75 bottnarna jag räknade med fick jag snarare ca 175 st.

Jag har nu gjort klart 65 st fyllda med mjölkchoklad- och havssaltstryffel, 23 st med vit choklad- och björnbärstryffel samt 23 st med vit choklad- och limetryffel. Resterande bottnar ska nog få topping av vit chokladtryffel med polkagriskross samt mjölkchokladtryffel med amaretto eller nån annan god likör. Får se vad det blir.

För bottnar och mjölkchokladtryffel se mitt förra inlägg om Sarah Bernhardter. Här följer recept på fyllningarna med vit chokladtryffel.

Vit chokladtryffel med björnbärssmak

100 g vit choklad
30 ml vispgrädde (2 msk)
10 g smör
1 tsk limesaft (kan uteslutas men jag tyckte det behövdes lite syra för att bryta av mot den söta chokladen)
2 tsk björnbärspulver (spraytorkat, mitt kommer från Mill & Mortar)
en nypa vaniljpulver

Vit chokladtryffel med lime

100 g vit choklad
30 ml vispgrädde (2 msk)
10 g smör
2 tsk limesaft
rivet skal från en lime

Hacka chokladen. Koka upp grädde och smör i en kastrull. Ta kastrullen av värmen och rör ner chokladen så den smälter i grädden. Rör ner smaksättningen. Smaka av. Kanske behövs mer björnbärspulver/lime?
Låt svalna/stelna till bredbar konsistens och bred på biskvibattnarna (eller om du är lat/har bråttom, spritsa på tryffeln).
Kyl i kylskåp eller frys om du har bråttom och doppa sedan i choklad eller candy melts.
Jag använde Wiltons vita candy melts. Till limevarianten färgade jag den grön med pastafärg.
Toppa med nåt fint strössel i lämplig färg och låt stelna.
Förvara i lufttät burk i kyl eller frys. De tinar snabbt. Det räcker att ta fram dem några minuter innan de ska ätas.

Små men naggande goda biskvier.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar